ameer syuhada

bukan madah puisi puitis..bahkan hanya kalam luahan kata-kata dan air mata yg menitis...

hit counter code

Sunday, August 13, 2006

Aku rindu Ayah...

Mana pergi suara keras di subuh hari...
Deruan enjin memecah hening...
Suara azan ayah memanggil manusia...
Dan aku antara yang terlena....
Lena tidak hamparan empukan, cuma lantai beralas kain...

Mana suara merdu mengalunkan ad-Dhuha..
Mana suara tangisan Quran syuruk segar itu...
Mana teguran asasi hafalan seluruh kitabullah..
Menegurku yang tersalah..budak kecil yang pantas belajar...
Budak itu sudah besar tapi kehilangan...

Ayah selalu rindu aku...
Ayah selalu bawa aku..
Ayah selalu marah aku..
Ayah sayang aku..
Tapi aku waktu itu benci.....

Mana pergi dingin subuh...
Mana pergi panas ladang...
Mana pergi susah makan...
Mana pergi jauh jalan....
Semua aku dan ayah rasa...
Tapi ayah sabar...

Ayah...
Aku kini dewasa....
Aku kini besar...
Aku kini tegar...
Aku kini macam ayah...

Dingin subuh dulu aku rasa...
Panas ladang dulu aku tempuh..
Susah makan aku biasa...
Tapi..aku rindu ayah....

Ayah....
Biarlah aku seorang...
Biarlah adik abang kakak tidak...
Andai kau mahu soleh..
Akulah itu...
Andai kau mahu doa
Aku beri..
Biar yang lain bagai tak nampak
Bagai tak rasa......
Aku mengerti...sedalamnya...

Aku anak ayah..
Ayah sayang ibu...aku sayang ibu...
Doa ibu sekali..
Aku anak ibu...anak ayah...

Ayah..
Empat tahun sudah kita terpisah...
Doa penaut kita..
Aku menangis kenangkan kau ayah...
Ya Allah.rahmatilah ayah..ayah aku...
Tidak aku nampak secebis hari dan saatnya terluang dari Quran dan solat...
Rahmatilah dia..sayangi dia..lebih lagi dari dia menyayangiku...

Kerana aku...aku rindu ayah....

4 Comments:

  • At 8:24 PM, Blogger ameersyuhada said…

    melankolik kata bukan tanda putus asa..tp cekalnya jiwa..:)

     
  • At 12:01 AM, Blogger man_ana said…

    aku suka melankolik itu
    aku mengerti jiwa itu
    jiwa yg dulu batu
    tapi kini Allah yang tahu
    batu itu telah lembut
    yg keras hanya tinggal semangat
    semangat itulah yg mencekalkan jiwa
    seorang tergelar pemimpin syuhada
    jadilah seperti Khalifah Abdul Aziz
    semoga anaknya mewarisi kebaikan ayahnya
    anak-anak yang berdua:
    putera dan puteri islam
    majulah untuk agama!

     
  • At 8:56 AM, Blogger Aiman Amz said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 8:57 AM, Blogger Aiman Amz said…

    Abang Alwi.. Tak sangka, telah melalui jalan yang panjang.

     

Post a Comment

<< Home